donderdag 5 februari 2015

Mond tot mond reclame

Mond tot mond reclame

Mond tot mond reclame

Er zijn online veel kanalen die kunnen worden gebruikt om voor je producten en/of diensten reclame te maken. Je kan betaald en gratis adverteren.

Naast het betaald adverteren op Google en Facebook zijn er nog veel andere advertentie websites waar men producten en/of diensten gratis kan promoten.

Google en Facebook hebben zelf ook veel goede tools waarmee je gratis kan adverteren.

Als we onze producten en/of diensten op de juiste wijze aanbieden kunnen we via deze kanalen ons klantenbestand snel uitbouwen.

Affiliate marketing kan ook aanzien worden als een vorm van mond tot mond reclame aangezien er hier ook wordt doorverwezen naar andermans product/dienst waarvoor men dan een commissie ontvangt, wanneer er een aankoop wordt gedaan. Online wordt er gebruik gemaakt van een affiliate link welke doorverwijst naar de website van de producteigenaar. Wanneer iemand op de affiliate link klikt wordt er een cookie op de server waar de website van de producteigenaar staat geplaatst voor een bepaalde periode. Als de persoon die op deze affiliate link heeft geklikt binnen deze periode een aankoop doet ontvangt de affiliate een commissie.


Mond tot mond reclame


Een andere vorm van reclame die zowel online als offline wordt toegepast is mond tot mond reclame. Mond tot mond reclame is gebaseerd op het principe van virale marketing. Maak één persoon gelukkig met je product/dienst en de rest volgt. Wanneer iemand een aankoop heeft gedaan en een hoge tevredenheid heeft over het product of de dienst dan is de kans groot dat hij/zij dit gaat verder vertellen tegen zijn/haar vrienden en deze vrienden tegen hun vrienden zodat er een viraal effect ontstaat. Het woord viraal is afgeleid van het woord virus en betekend dat het zich even snel verplaatst als een virus.

Bij mond tot mond reclame is de kwaliteit van het product doorslaggevend. Bij de andere vormen kan enkel een goede marketing strategie volstaan en is het moeilijker om een viraal effect te creëren als de kwaliteit van het product/dienst laag zou zijn. Men is dan voor het grootste gedeelte afhankelijk van aantrekkelijke aanbiedingen zonder van te voren zekerheid te hebben over de waarde van het aangekochte goed.

De lotto is hier een zeer goed voorbeeld van. Het te winnen bedrag wordt steeds groter maar de kans om het te winnen is zeer klein. Het viraal effect is hier dus minimaal en de energie die wordt gestoken in reclame maken maximaal.

De meeste omzet zal dus gemaakt worden wanneer het product/dienst dus kwalitatief is vanwege het viraal effect en de juiste kanalen worden gebruikt om het te promoten. De promotie kanalen worden bepaald door de productcategorie en het doelpubliek.

Zowel mond tot mond reclame als andere vormen van reclame worden online en offline gebruikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten